poniedziałek, 20 stycznia 2014

Personal Branding – zarządzanie własną marką



Poprzez pojęcie personal branding rozumiemy ogół działań marketingowych, które mają wpłynąć na budowanie wizerunku, dobrej reputacji i zwiększaniu rozpoznawalności konkretnej osoby. W tym wypadku osoba traktowana jest jako osobna marka (brand), który można promować.  Do budowania i realizacji strategii marketingu personalnego, nie potrzebujemy zespołu ekspertów. W przypadku, gdy chcemy zadbać o swój własny wizerunek, wystarczy nam dobry plan, upór i konsekwencja.

CEL

Planowanie działań z zakresu personal branding należy rozpocząć od precyzyjnego określenia celu – można do tego wykorzystać metodę celów SMART (cel sprecyzowany, mierzalny, ambitny/atrakcyjny, realny i określony w czasie).
Istotne będą również pytania:

  • Co chcę zakomunikować światu?
  •  Jakie usługi świadczę?
  •  Co jest moim atutem?
  • Co wyróżnia mnie spośród konkurencji?

Gdy cel lub cele zostaną ubrane w słowa, należy zastanowić się, jakie działania przybliżą mnie do ich realizacji. Oczywiście, inna strategia będzie odpowiednia – przykładowo – dla blogerki modowej, a inna dla młodego polityka. 

ADRESACI KAMPANII

Kolejnym krokiem jest określenie komu chcielibyśmy zakomunikować możliwość korzystania z naszych usług. Działanie to jest istotne z kilku powodów: zawęża nam  grupę docelową do osób, które mogą być realnie zainteresowane naszymi usługami, pozwala to lepiej dopasować komunikaty do grupy docelowej,  a także pozwala to precyzyjniej docierać do osób, które nas interesują. Odnosząc się do wcześniejszego przykładu, inny target obierze blogerka modowa, a inny młody polityk o określonych poglądach politycznych. W tym miejscu warto scharakteryzować możliwie najdokładniej grupę docelową:

  • Jakie cechy wspólne posiadają adresaci?
  •  Gdzie mogą bywać? (spotkania, lokale, instytucje itp.)
  • Jakie strony internetowe odwiedzają?
  • Jakich słów kluczowych mogą używać, poszukując informacji z obszaru mojej działalności (jest to ważne przy budowaniu strategii SEO)

DZIAŁANIA W INTERNECIE

Internet zapewnia nam mnogość kanałów, za pomocą których możemy docierać do określonych grup docelowych. Jeżeli precyzyjnie scharakteryzowaliśmy komu chcemy zakomunikować naszą obecność w sieci, to potrafimy odpowiedzieć na pytanie: jakie środki przekazu będą odpowiednie, by dotrzeć do osób będących moim targetem? Możemy używać m.in. portali społecznościowych, portali branżowych, platform blogerskich, aplikacji na smartphony itd. 

Działania w Internecie powinny obejmować m.in.  weryfikacje treści, jakie publikujemy w ramach portali społecznościowych. Choć portale takie jak Nasza Klasa czy Facebook mają sprzyjać komunikacji w ramach pewnych kręgów znajomych, może się zdarzyć, że za ich pomocą osoba prowadząca rekrutację (lub nasz przyszły/niedoszły partner biznesowy)  dotrze do naszych zdjęć z suto zakrapianych urodzin. Warto zastanowić się, czy wszystkie zdjęcia, które publikujemy w sieci, powinny się tam znaleźć (i czy wzmacniają nasz wizerunek jako profesjonalisty). Wyjścia z takiej sytuacji są dwa: albo nie zamieszczamy zdjęć, które mogą nas skompromitować, albo modyfikujemy ustawienia prywatności a danym portalu, by nasze fotografie nie były widoczne dla osób spoza kręgu znajomych. Pamiętajmy jednak, że wśród znajomych również mogą znajdować się nasi potencjalni przyszli pracodawcy lub nabywcy usług.   

W przypadku portali społecznościowych o biznesowym charakterze, jak np. Goldenline czy LinkedIn, częstym grzechem użytkowników jest zamieszczanie informacji o dosłownie każdej aktywności zawodowej, nawet, jeśli była ona epizodyczna i zupełnie nieistotna dla naszej kariery zawodowej.  Publikujmy więc te informacje, które wzmacniają nasz wizerunek jako profesjonalisty.  W przypadku, gdy robimy karierę jako doradca finansowy, zapis o tym, że w trakcie studiów wyprowadzaliśmy psy sąsiadce nie jest informacją na wagę złota. 

NETWORKING

Bywaj tam, gdzie adresaci Twoich działań marketingowych. Jeśli jesteś politykiem, bądź tam, gdzie bywają Twoi wyborcy. Jeśli jesteś doradcą finansowym, szukaj spotkań, na których możesz spotkać potencjalnych klientów. Staraj się, by każda osoba, z którą utrzymujesz kontakt miała choćby ogólne pojęcie o tym, czym się zajmujesz. Znaczenie ma, nie tylko co mówisz, ale również jak to mówisz. Warto budować wizerunek pasjonata i profesjonalisty w swojej dziedzinie – w ten sposób potencjalni klienci będą mieć wrażenie, że wykonujesz powierzone zadania z przyjemnością i energią.

Zanim zaczniesz bywać w miejscach, które skupiają potencjalną grupę odbiorców, pamiętaj o zleceniu wykonania wizytówek. Wbrew pozorom, nie jest to rzecz zarezerwowana wyłącznie dla właścicieli firm, a także nie jest to droga usługa. Estetycznie i solidnie wykonane wizytówki mogą kosztować nawet od 30 zł za kilkadziesiąt sztuk. Jest to niewielka inwestycja, ale odnosząca potężny skutek – własna wizytówka to wygoda i synonim profesjonalizmu. Pozwoli nam ona uniknąć kłopotliwego poszukiwania ołówka i kawałka zmiętej kartki, by podać potencjalnie ważnemu klientowi nasz numer telefonu czy e-mail.

piątek, 10 stycznia 2014

Mądre i skuteczne postanowienia

Początek roku często jest momentem podsumowań, oceny dotychczasowych działań, ale również i czasem, gdy planujemy i wyznaczamy kolejne cele. Termin „postanowienia noworoczne”, często jednak budzi pobłażliwy uśmiech, ponieważ u wielu osób motywacja do zmian kończy się jeszcze w styczniu. Co w takim razie zrobić, by nasze postanowienia były czymś więcej aniżeli  łabędziem śpiewem podczas koncertu życzeń?

Mądre cele, czyli osiągalne cele

Częstym błędem w wyznaczaniu celów jest ich nieostry sposób formułowania – ,,w przyszłym roku schudnę”, ,zacznę uprawiać sport”, ,,zmienię pracę” itp. W tych – jakże szczytnych – postanowieniach brakuje jednak konkretów. Kiedy poznam, że osiągnęłam swój cel? Jaki efekt mnie satysfakcjonuje? Kiedy zamierzam to osiągnąć? Czy jestem w stanie osiągnąć to, co założyłam? Czy rzeczywiście zależy mi na osiągnięciu tego celu? Jeśli nasze postanowienie będzie jasno określone, bez problemu będziemy mogli odpowiedzieć na te pytania. Oznacza to, że cel został sformułowany według zasady SMART. SMART, to akronim, w którym każda litera oznacza cechę, jaką musi spełniać mądrze sformułowane postanowienie.



S             sprecyzowany                 – co konkretnie chcę osiągnąć?
M           mierzalny                         – po czym poznam, że cel zostanie osiągnięty?
            atrakcyjny                      – czy rzeczywiście zależy mi na osiągnięciu tego celu?
            realistyczny                    – czy jestem w stanie to osiągnąć?
            terminowy                      – czy potrafię wyznaczyć realny termin końcowy? (tzw. deadline)

Dobrze, a więc mądrze sformułowany cel wspomaga naszą motywację, ponieważ nie pozostawia miejsca na wymówki i przekładanie np. terminu. W przypadku, gdy pragniemy np. zaoszczędzić pewną kwotę na wymarzony urlop, nasz cel można jasno sprecyzować trzymając się zasady SMART:

(S)precyzowany                 chcę oszczędzić pieniądze na wakacje
(M)ierzalny                        oszczędzenie 4000 zł (konkretna wartość)
(A)trakcyjny                      zależy mi na tym, by wypocząć w ciepłym kraju
(R)ealisyczny                     przy obecnych dochodach jestem w stanie to zrobić
(T)erminowy                     muszę to zrobić do 31 maja (konkretny termin)

Tym sposobem mamy precyzyjne sformułowany cel, który jest dla nas atrakcyjny i motywujący. Nie pozostaje nam już nic innego jak działać.

Zapisz cel i mów o nim

Mądrze sformułowany cel  to początek drogi do sukcesu. Warto go zapisać, a kartkę przechowywać w miejscu, do którego mamy stały dostęp – mogą to być drzwi od lodówki, monitor komputera, podręczny kalendarz itp. Tym sposobem przynajmniej kilka razy w tygodniu będziemy przypominać sobie o tym, co postanowiliśmy. Ponadto, zobowiązania, które spisujemy odręcznie (zwłaszcza, jeśli się pod nimi podpisujemy), bardziej oddziałują na naszą motywację. Jest to forma umowy, przyrzeczenia wobec samego siebie, gdy zobowiązujemy się do osiągnięcia celu.
Dodatkowym motywatorem może być powiadomienie o naszym postanowieniu osób, które cieszą się naszym uznaniem i szacunkiem. Robert Cialdini w swej książce „Wywieranie wpływu na ludzi” opisuje historię kobiety, która zdecydowała się rzucić palenie i chciała poinformować o tym fakcie osoby, które – według niej – odgrywały największą rolę w jej życiu. W tym celu sporządziła listę najistotniejszych dla niej osób, zakpiła kartki pocztowe i na każdej z nich napisała to samo przyrzeczenie: „Obiecuję Ci, że już nigdy nie zapalę ani jednego papierosa.”  Pocztówki te następnie wysłała do członków najbliższej rodziny, przyjaciół, a nawet przełożonego. Kto rzucał palenie, ten wie, jak trudne zadanie wyznaczyła sobie bohaterka tej historii. Jednak w każdej chwili słabości przypominała sobie ona o osobach, wobec których zobowiązała się porzucić nałóg i jaki zawód może im sprawić. Tym sposobem skutecznie rzuciła palenie.

Postanowienia noworoczne (i te czynione w każdej innej sytuacji), mają za zadanie nas motywować i wyznaczać kierunek działania. Jest więc zatem sens planować, marzyć i osadzać te marzenia w rzeczywistości. Pamiętajmy jednak, by wszystkie wyznaczone cele były mądrze sformułowane, a także by osobiście nas angażowały.