Poprzez pojęcie personal branding
rozumiemy ogół działań marketingowych, które mają wpłynąć na budowanie
wizerunku, dobrej reputacji i zwiększaniu rozpoznawalności konkretnej osoby. W
tym wypadku osoba traktowana jest jako osobna marka (brand), który można
promować. Do budowania i realizacji
strategii marketingu personalnego, nie potrzebujemy zespołu ekspertów. W
przypadku, gdy chcemy zadbać o swój własny wizerunek, wystarczy nam dobry plan,
upór i konsekwencja.
CEL
Planowanie działań z zakresu
personal branding należy rozpocząć od precyzyjnego określenia celu – można do
tego wykorzystać metodę celów SMART (cel sprecyzowany, mierzalny,
ambitny/atrakcyjny, realny i określony w czasie).
Istotne będą również pytania:
- Co chcę zakomunikować światu?
- Jakie usługi świadczę?
- Co jest moim atutem?
- Co wyróżnia mnie spośród konkurencji?
Gdy cel lub cele zostaną ubrane w
słowa, należy zastanowić się, jakie działania przybliżą mnie do ich realizacji.
Oczywiście, inna strategia będzie odpowiednia – przykładowo – dla blogerki
modowej, a inna dla młodego polityka.
ADRESACI KAMPANII
Kolejnym krokiem jest określenie
komu chcielibyśmy zakomunikować możliwość korzystania z naszych usług.
Działanie to jest istotne z kilku powodów: zawęża nam grupę docelową do osób, które mogą być
realnie zainteresowane naszymi usługami, pozwala to lepiej dopasować komunikaty
do grupy docelowej, a także pozwala to
precyzyjniej docierać do osób, które nas interesują. Odnosząc się do
wcześniejszego przykładu, inny target obierze blogerka modowa, a inny młody
polityk o określonych poglądach politycznych. W tym miejscu warto scharakteryzować
możliwie najdokładniej grupę docelową:
- Jakie cechy wspólne posiadają adresaci?
- Gdzie mogą bywać? (spotkania, lokale, instytucje itp.)
- Jakie strony internetowe odwiedzają?
- Jakich słów kluczowych mogą używać, poszukując informacji z obszaru mojej działalności (jest to ważne przy budowaniu strategii SEO)
DZIAŁANIA W INTERNECIE
Internet zapewnia nam mnogość
kanałów, za pomocą których możemy docierać do określonych grup docelowych.
Jeżeli precyzyjnie scharakteryzowaliśmy komu chcemy zakomunikować naszą
obecność w sieci, to potrafimy odpowiedzieć na pytanie: jakie środki przekazu będą
odpowiednie, by dotrzeć do osób będących moim targetem? Możemy używać m.in. portali
społecznościowych, portali branżowych, platform blogerskich, aplikacji na
smartphony itd.
Działania w Internecie powinny
obejmować m.in. weryfikacje treści,
jakie publikujemy w ramach portali społecznościowych. Choć portale takie jak
Nasza Klasa czy Facebook mają sprzyjać komunikacji w ramach pewnych kręgów
znajomych, może się zdarzyć, że za ich pomocą osoba prowadząca rekrutację (lub
nasz przyszły/niedoszły partner biznesowy) dotrze do naszych zdjęć z suto zakrapianych
urodzin. Warto zastanowić się, czy wszystkie zdjęcia, które publikujemy w
sieci, powinny się tam znaleźć (i czy wzmacniają nasz wizerunek jako profesjonalisty).
Wyjścia z takiej sytuacji są dwa: albo nie zamieszczamy zdjęć, które mogą nas
skompromitować, albo modyfikujemy ustawienia prywatności a danym portalu, by
nasze fotografie nie były widoczne dla osób spoza kręgu znajomych. Pamiętajmy
jednak, że wśród znajomych również mogą znajdować się nasi potencjalni przyszli
pracodawcy lub nabywcy usług.
W przypadku portali
społecznościowych o biznesowym charakterze, jak np. Goldenline czy LinkedIn, częstym
grzechem użytkowników jest zamieszczanie informacji o dosłownie każdej aktywności
zawodowej, nawet, jeśli była ona epizodyczna i zupełnie nieistotna dla naszej kariery
zawodowej. Publikujmy więc te
informacje, które wzmacniają nasz wizerunek jako profesjonalisty. W przypadku, gdy robimy karierę jako doradca
finansowy, zapis o tym, że w trakcie studiów wyprowadzaliśmy psy sąsiadce nie
jest informacją na wagę złota.
NETWORKING
Bywaj tam, gdzie adresaci Twoich
działań marketingowych. Jeśli jesteś politykiem, bądź tam, gdzie bywają Twoi
wyborcy. Jeśli jesteś doradcą finansowym, szukaj spotkań, na których możesz
spotkać potencjalnych klientów. Staraj się, by każda osoba, z którą utrzymujesz
kontakt miała choćby ogólne pojęcie o tym, czym się zajmujesz. Znaczenie ma, nie
tylko co mówisz, ale również jak to mówisz. Warto budować wizerunek pasjonata i
profesjonalisty w swojej dziedzinie – w ten sposób potencjalni klienci będą
mieć wrażenie, że wykonujesz powierzone zadania z przyjemnością i energią.
Zanim zaczniesz bywać w
miejscach, które skupiają potencjalną grupę odbiorców, pamiętaj o zleceniu
wykonania wizytówek. Wbrew pozorom, nie jest to rzecz zarezerwowana wyłącznie
dla właścicieli firm, a także nie jest to droga usługa. Estetycznie i solidnie
wykonane wizytówki mogą kosztować nawet od 30 zł za kilkadziesiąt sztuk. Jest
to niewielka inwestycja, ale odnosząca potężny skutek – własna wizytówka to wygoda
i synonim profesjonalizmu. Pozwoli nam ona uniknąć kłopotliwego poszukiwania
ołówka i kawałka zmiętej kartki, by podać potencjalnie ważnemu klientowi nasz
numer telefonu czy e-mail.
Wiele firm niestety zapomina o budowie wizerunku. Szczególnie widać to w Internecie, gdzie obecnie najwięcej osób szuka opinii o różnych firmach.
OdpowiedzUsuńTrafna uwaga, przez to na pewno tracą dużą część klientów.
OdpowiedzUsuńZgadzam się z tymi wypowiedziami.
OdpowiedzUsuńTen komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuńhej, jeśli kiedyś będziesz myślała o branży firmowej, polecam współpracę z firmą anegis sp z o.o.. Jest to firma konsultingowa, obecnie jedna z najlepszych firm na rynku ;)
OdpowiedzUsuńU nas w firmie do zarządzania marketingiem korzystamy z microsoft dynamics 365 w Anegis. Jest to bardzo duży i rozbudowany system do zarządzania zasobami w firmie. Udostępnia również narzędzia do prowadzenia skutecznych działań marketingowych.
OdpowiedzUsuńmojej firmie pomogła firma https://www.host-exchange.pl/ która zajęła się wdrażaniem systemów które znacznie ułatwiły zarządzanie całą korporacją.
OdpowiedzUsuńBardzo przydatny artykuł. Umiejętność budowania wizerunku jest dobrym pomysłem nie tylko dla osób, które chcą być rozpoznawalne, ale też dla tych, którzy chcą być atrakcyjnymi kandydatami na rynku pracy. Tymczasem wiele osób - a nawet właścicieli firm - nie ma o tym pojęcia. Z kolei, co zaskakujące, wielu blogerów sumiennie nad tym pracuje. :)
OdpowiedzUsuńWażne, aby przy zarządzaniu znalazło się również pozycjonowanie. Dzięki temu strona zyska popularność i więcej wejść internautów, którzy są zainteresowani właśnie tym co oferujemy.
OdpowiedzUsuńBardzo wartościowy post. Zarządzanie własną firmą nie jest łatwe. Aby to sobie usprawnić co jakiś czas przeprowadzam audyt, aby zweryfikować, czy działania firmy są zgodne z najnowszymi wytycznymi.
OdpowiedzUsuńFajnie wyczerpany teamt.
OdpowiedzUsuńBardzo ważnym punktem jest "Działanie w internecie" warto pomyśleć o dobrym marketingu przy własnej działalności.
OdpowiedzUsuńhttps://mayko.pl/pozycjonowanie-sklepow-internetowych/
Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńSuper wpis. Warto było tutaj zajrzeć
OdpowiedzUsuńpomocny wpis!
OdpowiedzUsuńświetny blog i ciekawe treści.
OdpowiedzUsuńFajnie się to czyta
OdpowiedzUsuńTo bardzo wazne, o czym piszesz !
OdpowiedzUsuńWiele trendów powraca!
OdpowiedzUsuńdaje do myslenia
OdpowiedzUsuńZarządzanie własną marką to też przede wszystkim troska o cały zespół i o to, aby wybierać pracowników, którzy swoimi działaniami będą pasować do tego, co chcemy uzyskiwać. Korzystajcie sobie ze wszystkich propozycji.
OdpowiedzUsuńsuper napisane
OdpowiedzUsuńZarządzanie własną marką w sieci zdecydowanie zyskuje na obecności w mediach społecznościowych.
OdpowiedzUsuńPrzydatne informacje przedstawione w przyjemnej do czytania formie.
OdpowiedzUsuńBardzo dobrze napisany artykuł. Podobają mi się przemyślenia autorki.
OdpowiedzUsuńSocial media Bydgoszcz
Dobrze przemyślane, wpis świetny.
OdpowiedzUsuń