poniedziałek, 20 stycznia 2014

Personal Branding – zarządzanie własną marką



Poprzez pojęcie personal branding rozumiemy ogół działań marketingowych, które mają wpłynąć na budowanie wizerunku, dobrej reputacji i zwiększaniu rozpoznawalności konkretnej osoby. W tym wypadku osoba traktowana jest jako osobna marka (brand), który można promować.  Do budowania i realizacji strategii marketingu personalnego, nie potrzebujemy zespołu ekspertów. W przypadku, gdy chcemy zadbać o swój własny wizerunek, wystarczy nam dobry plan, upór i konsekwencja.

CEL

Planowanie działań z zakresu personal branding należy rozpocząć od precyzyjnego określenia celu – można do tego wykorzystać metodę celów SMART (cel sprecyzowany, mierzalny, ambitny/atrakcyjny, realny i określony w czasie).
Istotne będą również pytania:

  • Co chcę zakomunikować światu?
  •  Jakie usługi świadczę?
  •  Co jest moim atutem?
  • Co wyróżnia mnie spośród konkurencji?

Gdy cel lub cele zostaną ubrane w słowa, należy zastanowić się, jakie działania przybliżą mnie do ich realizacji. Oczywiście, inna strategia będzie odpowiednia – przykładowo – dla blogerki modowej, a inna dla młodego polityka. 

ADRESACI KAMPANII

Kolejnym krokiem jest określenie komu chcielibyśmy zakomunikować możliwość korzystania z naszych usług. Działanie to jest istotne z kilku powodów: zawęża nam  grupę docelową do osób, które mogą być realnie zainteresowane naszymi usługami, pozwala to lepiej dopasować komunikaty do grupy docelowej,  a także pozwala to precyzyjniej docierać do osób, które nas interesują. Odnosząc się do wcześniejszego przykładu, inny target obierze blogerka modowa, a inny młody polityk o określonych poglądach politycznych. W tym miejscu warto scharakteryzować możliwie najdokładniej grupę docelową:

  • Jakie cechy wspólne posiadają adresaci?
  •  Gdzie mogą bywać? (spotkania, lokale, instytucje itp.)
  • Jakie strony internetowe odwiedzają?
  • Jakich słów kluczowych mogą używać, poszukując informacji z obszaru mojej działalności (jest to ważne przy budowaniu strategii SEO)

DZIAŁANIA W INTERNECIE

Internet zapewnia nam mnogość kanałów, za pomocą których możemy docierać do określonych grup docelowych. Jeżeli precyzyjnie scharakteryzowaliśmy komu chcemy zakomunikować naszą obecność w sieci, to potrafimy odpowiedzieć na pytanie: jakie środki przekazu będą odpowiednie, by dotrzeć do osób będących moim targetem? Możemy używać m.in. portali społecznościowych, portali branżowych, platform blogerskich, aplikacji na smartphony itd. 

Działania w Internecie powinny obejmować m.in.  weryfikacje treści, jakie publikujemy w ramach portali społecznościowych. Choć portale takie jak Nasza Klasa czy Facebook mają sprzyjać komunikacji w ramach pewnych kręgów znajomych, może się zdarzyć, że za ich pomocą osoba prowadząca rekrutację (lub nasz przyszły/niedoszły partner biznesowy)  dotrze do naszych zdjęć z suto zakrapianych urodzin. Warto zastanowić się, czy wszystkie zdjęcia, które publikujemy w sieci, powinny się tam znaleźć (i czy wzmacniają nasz wizerunek jako profesjonalisty). Wyjścia z takiej sytuacji są dwa: albo nie zamieszczamy zdjęć, które mogą nas skompromitować, albo modyfikujemy ustawienia prywatności a danym portalu, by nasze fotografie nie były widoczne dla osób spoza kręgu znajomych. Pamiętajmy jednak, że wśród znajomych również mogą znajdować się nasi potencjalni przyszli pracodawcy lub nabywcy usług.   

W przypadku portali społecznościowych o biznesowym charakterze, jak np. Goldenline czy LinkedIn, częstym grzechem użytkowników jest zamieszczanie informacji o dosłownie każdej aktywności zawodowej, nawet, jeśli była ona epizodyczna i zupełnie nieistotna dla naszej kariery zawodowej.  Publikujmy więc te informacje, które wzmacniają nasz wizerunek jako profesjonalisty.  W przypadku, gdy robimy karierę jako doradca finansowy, zapis o tym, że w trakcie studiów wyprowadzaliśmy psy sąsiadce nie jest informacją na wagę złota. 

NETWORKING

Bywaj tam, gdzie adresaci Twoich działań marketingowych. Jeśli jesteś politykiem, bądź tam, gdzie bywają Twoi wyborcy. Jeśli jesteś doradcą finansowym, szukaj spotkań, na których możesz spotkać potencjalnych klientów. Staraj się, by każda osoba, z którą utrzymujesz kontakt miała choćby ogólne pojęcie o tym, czym się zajmujesz. Znaczenie ma, nie tylko co mówisz, ale również jak to mówisz. Warto budować wizerunek pasjonata i profesjonalisty w swojej dziedzinie – w ten sposób potencjalni klienci będą mieć wrażenie, że wykonujesz powierzone zadania z przyjemnością i energią.

Zanim zaczniesz bywać w miejscach, które skupiają potencjalną grupę odbiorców, pamiętaj o zleceniu wykonania wizytówek. Wbrew pozorom, nie jest to rzecz zarezerwowana wyłącznie dla właścicieli firm, a także nie jest to droga usługa. Estetycznie i solidnie wykonane wizytówki mogą kosztować nawet od 30 zł za kilkadziesiąt sztuk. Jest to niewielka inwestycja, ale odnosząca potężny skutek – własna wizytówka to wygoda i synonim profesjonalizmu. Pozwoli nam ona uniknąć kłopotliwego poszukiwania ołówka i kawałka zmiętej kartki, by podać potencjalnie ważnemu klientowi nasz numer telefonu czy e-mail.

26 komentarzy:

  1. Wiele firm niestety zapomina o budowie wizerunku. Szczególnie widać to w Internecie, gdzie obecnie najwięcej osób szuka opinii o różnych firmach.

    OdpowiedzUsuń
  2. Trafna uwaga, przez to na pewno tracą dużą część klientów.

    OdpowiedzUsuń
  3. Zgadzam się z tymi wypowiedziami.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  5. Marcelina Krzywińska3 grudnia 2017 22:15

    hej, jeśli kiedyś będziesz myślała o branży firmowej, polecam współpracę z firmą anegis sp z o.o.. Jest to firma konsultingowa, obecnie jedna z najlepszych firm na rynku ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. U nas w firmie do zarządzania marketingiem korzystamy z microsoft dynamics 365 w Anegis. Jest to bardzo duży i rozbudowany system do zarządzania zasobami w firmie. Udostępnia również narzędzia do prowadzenia skutecznych działań marketingowych.

    OdpowiedzUsuń
  7. mojej firmie pomogła firma https://www.host-exchange.pl/ która zajęła się wdrażaniem systemów które znacznie ułatwiły zarządzanie całą korporacją.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo przydatny artykuł. Umiejętność budowania wizerunku jest dobrym pomysłem nie tylko dla osób, które chcą być rozpoznawalne, ale też dla tych, którzy chcą być atrakcyjnymi kandydatami na rynku pracy. Tymczasem wiele osób - a nawet właścicieli firm - nie ma o tym pojęcia. Z kolei, co zaskakujące, wielu blogerów sumiennie nad tym pracuje. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ważne, aby przy zarządzaniu znalazło się również pozycjonowanie. Dzięki temu strona zyska popularność i więcej wejść internautów, którzy są zainteresowani właśnie tym co oferujemy.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo wartościowy post. Zarządzanie własną firmą nie jest łatwe. Aby to sobie usprawnić co jakiś czas przeprowadzam audyt, aby zweryfikować, czy działania firmy są zgodne z najnowszymi wytycznymi.

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo ważnym punktem jest "Działanie w internecie" warto pomyśleć o dobrym marketingu przy własnej działalności.
    https://mayko.pl/pozycjonowanie-sklepow-internetowych/

    OdpowiedzUsuń
  12. Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  13. Super wpis. Warto było tutaj zajrzeć

    OdpowiedzUsuń
  14. świetny blog i ciekawe treści.

    OdpowiedzUsuń
  15. Zarządzanie własną marką to też przede wszystkim troska o cały zespół i o to, aby wybierać pracowników, którzy swoimi działaniami będą pasować do tego, co chcemy uzyskiwać. Korzystajcie sobie ze wszystkich propozycji.

    OdpowiedzUsuń
  16. Zarządzanie własną marką w sieci zdecydowanie zyskuje na obecności w mediach społecznościowych.

    OdpowiedzUsuń
  17. Przydatne informacje przedstawione w przyjemnej do czytania formie.

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo dobrze napisany artykuł. Podobają mi się przemyślenia autorki.
    Social media Bydgoszcz

    OdpowiedzUsuń
  19. Dobrze przemyślane, wpis świetny.

    OdpowiedzUsuń