niedziela, 26 maja 2013

Własna działalność gospodarcza w CV

Jednym z najczęstszych grzechów popełnianych przez kandydatów, jest grzech niedomówienia. Możemy być najwybitniejszymi specjalistami, lecz cóż z tego, jeśli nie dajemy rekruterowi szansy, by się o tym dowiedział w trakcie czytania naszych dokumentów aplikacyjnych.

Przyjmuje się, że trakcie opisywania doświadczenia zawodowego w CV, uwzględnia się okres zatrudnienia (najlepiej z dokładnością co do miesiąca), nazwę firmy i obejmowanego stanowiska, a także wynikające z niego główne obowiązki. Taki zapis może mieć taką formę:

10.2011 - 12.2012   Miejsce pracy:             XYZ Company S.A.
                             Stanowisko:                Trener wewnętrzny
                             Zakres obowiązków:
                                                              - diagnozowanie potrzeb szkoleniowych
                                                              - redagowanie scenariuszy szkoleń
                                                              - tworzenie materiałów szkoleniowych
                                                              - ewaluacja szkoleń


Wielu kandydatów, którzy mięli okazję prowadzić własną działalność gospodarczą również stosuje taki sposób zapisu doświadczenia, jednak... odstępują od niego, pisząc właśnie o okresie samozatrudnienia. W CV pojawia się wówczas ubogi zapis podobny do niniejszego:

12.2000 - 03.2010   Własna działalność gospodarcza

I to wszystko. Rekruter nie wie co było przedmiotem tejże działalności, co należało do obowiązków kandydata czy też nie ma pojęcia o tak podstawowej kwestii, jak w jakiej branży funkcjonowała osoba ubiegająca się o pracę.

Pisząc o własnej działalności gospodarczej, należy więc opisywać ją tak, jak doświadczenia nabyte w innych firmach, uwzględniając zakres obowiązków i uwypuklając te zadania, które są spójne z wymogami stanowiska, o które się ubiegamy.


52 komentarze:

  1. To ciekawa uwaga - bo rzeczywiście wiele osób poprzestaje na takim właśnie stwierdzeniu. Myślę jednak, że wynika to z tego, że taki pracownik po prostu jest na tzw. samozatrudnieniu - tak więc niezbyt ma czym się pochwalić, a zamieszczona informacja ma raczej charakter informacyjny (gdyby np. potencjalny pracodawca preferował współpracę B2B)

    OdpowiedzUsuń
  2. Sytuacja ta dotyczy zarówno osób, które mają podpisaną z "pracodawcą" umowę o współpracy gospodarczej (czyli jest związany czymś co ma naśladować postanowienia umowy o pracę), jak i małych przedsiębiorców, którzy pragną zamknąć działalność i zacząć pracować na etacie. W każdym z tych przypadków warto napisać w CV, czym się dana osoba zajmowała i w jakich zadaniach ma doświadczenie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Słusznie, że zwróciłaś uwagę na ten problem. Nie rozumiem, dlaczego ludzie pomijają tą pozycję w swoich CVkach, wydawaćby się mogło, że własna dzialalność gospodarcza to powód do zadowolenia, a nie do ukrycia :). Wartto o tym wspominać, stawia to potencjalnego pracownika w dobrym świetle przed pracodawcą.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo fajnie, że opisałeś ten problem. Ja również zauważyłem ten problem u wielu moich kolegów i koleżanek, ludzie traktują prowadzenie swojej działalności gospodarczej jako coś gorszego od umowy o pracę i na etat. Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  6. Dokładnie, jak masz tylko działalność jednoosobową, sam sobie radzisz, nie zatrudniasz ludzi na etacie, to jesteś postrzegany jako ktoś gorszej kategorii, np. jak osoba, która nie poradziła sobie na rynku pracy.

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo częsty błąd! tak się przyznam że sam coś w tym stylu popełniłem ale kazano mi poprawić i wyszczególnić co z czym itp dopiero wtedy zakumałem o co im chodzi, niby napisałem CV ale nie dokładnie a to błąd!

    OdpowiedzUsuń
  8. Cenna wskazówka. Z doświadczenia wiem, że wiele osób zapomina o takim dokładnym rozpisywaniu.

    OdpowiedzUsuń
  9. Moim zdaniem jeżeli prowadziliśmy działalność gospodarczą, warto dokładnie opisać ją w CV. Działalność na głowie = wszechstronne obowiązki, zwłaszcza dobra okazja dla wykazania się na szczeblach menadżerskich i kierowniczych.
    Osobiście przez dwa lata prowadziłem działalność, którą można powiedzieć... "wyczerpałem", a adnotację o własne DG ująłem w CV poszukujący później pracy.

    OdpowiedzUsuń
  10. Szczerze nigdy nie zastanawiałam się nad tym aby swoja działalność opisać w CV, bo niby prowadzę swoją działalność to już mnie to nie interesuje, a to mój błąd, muszę to zmienić. Dzięki za otwarcie umysłu.

    OdpowiedzUsuń
  11. A ja mam pytanie, jak ładnie ująć w CV, że się pracowało u kogoś (przedstawiciel handlowy) na własnej działalności?

    OdpowiedzUsuń
  12. Wpis pouczający. Na pewno wykorzystam. Swoją działalność prowadzę już kilka lat i w sumie nie zastanawiałam się jak to ująć w CV, bo nawet na to czasu nie było.

    OdpowiedzUsuń
  13. Najlepsze jest wtedy, gdy w CV umieszcza się nazwę własnej firmy (tak jak Ja), opisuje działalność, wszystko cacy - ale ten uśmiech gdy widzą, że się prowadzi witrynę pod adresem www.zgred.pl - bezcenne. Od razu rozmowa się klei ;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja podczas pisania własnego CV również wspomniałem o tym że prowadzę własną działalność gospodarczą. Jednak wspomniałem również o tym, czym zajmuję się w ramach prowadzenia DG i co może wykorzystać z tego potencjalny pracodawca.

    OdpowiedzUsuń
  15. Hej. Jeśli prowadzisz własną firmę, polecam współpracę z firmą Anegis microsoft dynamics. Zajmują się oni nie tylko konsultingiem, ale też np. wdrożeniami systemów ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Hej. Jeśli prowadzisz własną firmę, polecam współpracę z firmą Anegis microsoft dynamics. Zajmują się oni nie tylko konsultingiem, ale też np. wdrożeniami systemów ;)

    OdpowiedzUsuń
  17. Cenna uwaga przy CV o własnej działalności może kiedyś się przyda ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Do prowadzenia własnej działalności myślę, że warto zainwestować w przemysł 4.0 od ax-dynamics. Najbardziej rozbudowane narzędzie na Polskim rynku mające duży wpływ na działanie firmy.

    OdpowiedzUsuń
  19. u mnie najlepiej sprawdził się Microsoft Exchange który możecie znaleźć na stronie https://www.host-exchange.pl/, ogólnie działania w chmurze są bardzo wygodne i bezpieczne.

    OdpowiedzUsuń
  20. Uważam, że prowadzenie firmy jest pomysłem zdecydowanie lepszym niż praca na etat - niestety, nie każdy jednak się do tego nadaje...

    OdpowiedzUsuń
  21. Barbara Zakrzewska12 września 2018 02:23

    Zgadzam się z wpisem na blogu, jeżeli dopisujemy własną działalność do CV to powinno być to opisane dokładnie tak jak w przypadku dodawania doświadczenia z innych firm. Mam tu oczywiście na myśli zakres obowiązków oraz czym firma się zajmowała. Polecam odwiedzić księgarnia biznesowa i wypożyczyć pozycje traktujące o biznesie dzięki czemu będziemy bez trudu wiedzieć jak postępować w danej sytuacji.

    OdpowiedzUsuń
  22. Prowadzenie własnego biznesu może być o wiele lepszym pomysłem niż praca u kogoś w firmie. Jeśli znajdziemy dobry pomysł na sprzedaż naszych usług bądź produktów, to możemy zarobić o wiele więcej niż u kogoś na etacie. Bardzo przydatny wpis i fajnie się tego czyta.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się w całej rozciągłości, prowadzenie firmy nie jest dla każdego, to jasne, jednak możemy otoczyć się zawsze ludźmi którzy nam pomogą. Mogą to być ludzie od finansów i rachunkowości(jak np.ta firma), ludzie mający pojęcie o zarządzaniu ludźmi. Najważniejszy w mojej opinii jest pomysł, jeżeli jest on ciekawy i dopracowany to powinno nam się udać :)

      Usuń
  23. Nie widzę żadnego powodu, aby zakładanie działalności gospodarczej, oraz zdobyte w związku z tym, miały być pominięte w CV. Myślę, że niezależnie od branży, taka forma zatrudnienia może tylko zadziałać na naszą korzyść. Przecież w takiej sytuacji, wymagana jest nie tylko wiedza do wykonania zlecenia, ale tez cały szereg umiejętności niezbędny do prowadzenia firmy.

    OdpowiedzUsuń
  24. Założenie własnej firmy to poważna sprawa, dlatego zastanawiam się nad tym porządnie. Myślę, że będzie to dobra decyzja w moim życiu, ale najpierw muszę sobie wszystko zaplanować i zorganizować.

    OdpowiedzUsuń
  25. Własna działalność to znacznie większa odpowiedzialność niż praca na UoP.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tym oczywiście należy się jak najbardziej zgodzić. Praca na umowie jest dużo mniejszym obciążeniem psychicznym, pracujemy 8-10 godzin, kończymy i nasze problemy się kończą. W przypadku pracy na działalności musimy być praktycznie dostępni całą dobę, dodatkowo zapomnijmy o weekendach wolnych. Niezapłacone faktury nie raz i nie dwa dadzą nam się we znaki :)

      Usuń
  26. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  27. Wszystko można na swoją korzyść obrócić, trzeba tylko dobrze zargumentować. Jeżeli macie swoją firmę to zainteresujcie się reklamą i takimi firmami jak https://martis-consulting.pl

    OdpowiedzUsuń
  28. No, a co jeśli ktoś ma własny sklep internetowy? Jak to zaznaczyć w CV i czy ma to ogromne znaczenie? Zastanawia mnie taka kwestia, jak spogląda na to pracodawca. U mnie na razie dopiero początki biznesu i załatwianie systemu płatności https://www.przelewy24.pl/ ale chciałabym dodatkowo się gdzieś zatrudnić.

    OdpowiedzUsuń
  29. Fajny artykuł. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  30. Wszystko zależy od tego po co nam takie CV, ale zawsze można to wpisać. Ja prowadząc własną firmę lubię inwestować w innowacyjność. Dlatego używam specjalnego systemu CRM https://www.connecto.pl/crm-dla-srednich-firm/ który mnie w tym wspomaga.

    OdpowiedzUsuń
  31. Bardzo długo prowadzę własną działalność i nie planuję nic zmieniać, ani szukać pracy, bo radzę sobie dobrze i w pełni mogę poświęcić się rozwojowi całej firmy. Na stronie http://pracaelastyczna.pl/outsourcing-plac-czy-to-sie-oplaca/ znalazłam dodatkowo świetny sposób na to, aby znaleźć pomoc w prowadzeniu kadr i płac. Super!

    OdpowiedzUsuń
  32. Od jakiegoś czasu prowadzę włąsną działalność i dzisiaj natrafiłem na taki artykuł https://siteworld.pl/2020/06/26/co-to-jest-robotic-process-automation/ odnośnie automatyzacji. Czy ktoś z was może korzystał z takich rozwiązań i może mi coś więcej na ten temat powiedzieć?

    OdpowiedzUsuń
  33. Bardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  34. Bardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  35. Jeśli chcesz hadlować za granicą to polecam skorzystać z pomocy tej firmy https://ccrw.pl/certyfikat-przeciwwybuchowy-gost-r-ex/ Pomogą ci załatwić wszystkie niezbędne dokumenty. Moim zdaniem warto postawić na eksport na rynki wschodnie.

    OdpowiedzUsuń
  36. Bardzo fajny artykuł. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  37. Tak naprawdę ja od niedawna prowadzę moją działalność gospodarczą i jak najbardziej na ten moment wszystko jest w porządku. Podoba mi się również to co przeczytałam na stronie https://www.connecto.pl/obieg-dokumentow-ksiegowych/ i faktycznie sam obieg dokumentów księgowych jest dość ważny.

    OdpowiedzUsuń
  38. Interesujący i bardzo pomocny artykuł. Warto było tutaj zajrzeć

    OdpowiedzUsuń
  39. Świetny tekst! Od roku nie czytałam tak wartościowego artykułu.

    OdpowiedzUsuń
  40. Podoba mi się Twój styl pisania

    OdpowiedzUsuń
  41. Świetne oprogramowanie dla firm znajdziesz tutaj https://www.gecos.pl/produkty/comarch-erp-altum/. Jestem pewna, że pomoże ci usprawnić firmę. Ja jestem jak najbardziej za korzystaniem z takich rozwiązań.

    OdpowiedzUsuń
  42. Jeśli chodzi o informację na temat biznesu i obecnej sytuacji w kraju oraz na świecie to warto zajrzeć tutaj portal Niezależna. Zawsze znajdziesz tam rzetelne informacje.

    OdpowiedzUsuń
  43. Jeśli szukacie ciekawych artykułów zwiazanych z prowadzeniem bizesu to myślę, ze ten blog https://adrianpakulski.pl/ może was zainteresować. Pan Adrian ma ogromną wiedzę na temat biznesu i stara się ją przekazac na swoim blogu.

    OdpowiedzUsuń
  44. Myślę, że własny biznes w CV jest ciekawym rozwiązaniem kiedy ktoś ubiega się na stanowisko kierownicze. W takim wypadku własna firma potwierdza umiejętność organizacji i tak dalej. Swoją drogą orientuje się ktoś, jakie są wymogi przy wysyłaniu CV obecnie? Potrzebny podpis biometryczny, czy to zależy indywidualnie od pracodawcy?

    OdpowiedzUsuń
  45. A może przydadzą się Wam różne profesjonalne usługi i narzędzia? Firma Mix-Graf specjalizuje się w tego typu usługach. Na ich stronie znajdziecie do nich kontakt. Warto się skontaktować i dogadać wszystkie szczegóły.

    OdpowiedzUsuń