Przeglądając internetowe artykuły coraz częściej natykam się na słowo „uczciwość” – uczciwość w biznesie, uczciwość czy też szczerość w relacjach z dzieckiem. W biznesie – wiadomo - chodzi o nawiązywanie długotrwałych relacji biznesowych. Jeśli dziś nie domkniemy współpracy, to może za kilka miesięcy. Jeżeli dzisiaj kończy się nasza umowa, to za jakiś czas możemy ją odnowić. Z dzieckiem wiąże nas „umowa” bezterminowa - relacje, które wypracujemy we wczesnych latach życia naszego dziecka, będą obowiązywać i procentować w przyszłości. A co z dotrzymywaniem zobowiązań na linii przełożony – pracownik?
Uczciwość w relacji z pracownikiem
Słuchając relacji kandydatów, z
którymi się stykam czy też śledząc historie i opinie na temat różnych firm w Internecie,
coraz bardziej przekonuję się, że wspomnianej uczciwości brakuje w relacjach
przełożony – podwładny. Często słyszę i czytam o niespełnionych obietnicach: „miałem
dostać awans/podwyżkę”, „okazało się, że mam zupełnie inne obowiązki”, „miałem
się tym już nie zajmować, a wyszło inaczej”, które potem wpływają na dalsze
losy zawodowe danej osoby.
Nie zawsze to zła wola pracodawcy
Nie zawsze niedotrzymywanie
obietnic nie zawsze wynika ze złej woli pracodawcy – to trzeba podkreślić z
całą mocą. Czasem po złożeniu oferty pracy kandydatowi lub też w trakcie
trwania stosunku pracy zachodzi istotna zmiana, która wymaga zmiany podejścia do
zakresu obowiązków na danym stanowisku. Może to być konieczność
przeorganizowania struktury działu lub całej organizacji. Innym powodem może
być zwolnienie się jednego z pracowników, którego obowiązku muszą być natychmiast
przejęte przez inną osobę. Powodów, jak widać, może być wiele. Oczywiście,
pracodawca powinien dochować wszelkich starań, aby przewidywać konieczność
zmian zawczasu, natomiast nie zawsze jest taka możliwość. Co w takim razie
zrobić, gdy mleko już się rozlało i trzeba odejść od dotychczasowych ustaleń
odnośnie stanowiska, zakresu obowiązków, wynagrodzenia itp.?
Szczerość i uczciwość przede wszystkim
Nie można bać się uderzenia w pierś i przyznania, że nie wszystko nam, pracodawcom, wyszło tak, jak sobie zaplanowaliśmy.
Nie każdy pracownik jest świadomy
realiów biznesowych, mechanizmów rządzących funkcjonowaniem organizacji. Jeśli ma
świadomość szerszego kontekstu swojego stanowiska, to nie zawsze ma wiedzę o
wszystkich problemach, z jakimi obecnie boryka się jego pracodawca. Dlatego
też, gdy z jakiegoś powodu nie możemy się (jako pracodawca) wywiązać ze
wcześniejszych zobowiązań (np. zmiany stanowiska lub awansu), należy szczerze i
zgodnie z prawdą umotywować daną decyzję. Pracownicy chcą wiedzieć co jest
przyczyną zmiany ustaleń. Czasem ta prawda może być trudna (np. problemy
finansowe przedsiębiorstwa, zwolnienie się kluczowego pracownika), natomiast
szczerość i transparentność decyzji może wyjść z korzyścią dla pracodawcy.
Uczciwość wzmacnia zaufanie i zaangażowanie pracowników – czego nie można
powiedzieć o mijaniu się z prawdą, czy – wręcz – o kłamstwie.
Oprócz kontekstu decyzji, warto
poinformować pracownika co musi się wydarzyć, aby można było wrócić do
poprzednich ustaleń (o ile w ogóle można). Idealną sytuacją jest, gdy możemy wskazać konkretną datę
kiedy obietnica zostanie spełniona. Jeśli problemem są niechciane obowiązki,
które pracownik otrzymał w schedzie po zwolnionym koledze, warto podkreślić, że
zadania zostaną mu odebrane z chwilą zatrudnienia nowej osoby. Jeśli pracownik
nie otrzymał awansu lub podwyżki wynagrodzenia, również powinno się wskazać
kiedy i w jakich okolicznościach można się spodziewać zmiany. Oczywiście, każda
z wyżej wymienionych (i niewymienionych) sytuacji jest trudna, należy dokładnie
przemyśleć w jaki sposób chcemy komunikować się w tym zakresie z pracownikiem.
Ponadto należy pamiętać o sferze emocjonalnej, zarówno pracownika jak i
przełożonego, który musi poinformować podwładnego o tym, że pracodawca nie jest
w stanie zapewnić takich warunków i obowiązków, na jakie początkowo się
umawiali. Takie rozmowy nie należą do łatwych, dlatego tym bardziej należy się
do nich przygotować – jest to duże wyzwanie dla przełożonych i pracowników HR.
Nie ma jednego złotego środka,
który rozwiąże wszystkie problemy wynikające z niemożności dotrzymania
zobowiązań przez pracodawców. Z pewnością pomocna jest uczciwość, zrozumienie
perspektywy pracownika (empatia) i dobra zdolność komunikacji trudnych
informacji. Warto w każdej sytuacji problemowej zastanowić się, co doprowadziło
do tego, że jako pracodawca złożyliśmy obietnicę (choćby tymczasowo) bez
pokrycia. Czy mogliśmy tego ryzyka uniknąć? Co powinniśmy zrobić, aby nie
powtórzyć tych samych błędów? Co zrobiłem, aby załagodzić sytuację i czy te
działania okazały się wystarczające dla przedsiębiorstwa i dla pracownika? Jeśli
będziemy potrafili odpowiedzieć sobie na te pytania, będzie to oznaczało, ze wyciągnęliśmy
z tej sytuacji cenną lekcję.
Wszakże nie popełnia błędów tylko ten, kto w ogóle
nie działa.
Całkowicie zgodzę się ze stwierdzeniem, że nie dotrzymanie obietnicy to zła wola pracodawcy. Nie raz znalazłem się w sytuacji, gdy danego słowa nie dało się dotrzymać w wyniku nagłych, nieprzewidzianych i istotnych zmian, które były ode mnie nie zależne. Musiałem wtedy przepraszać swoich współpracowników i starałem jakoś naprawić swój błąd. Nie zawsze się udawało, ale coż. Takie jest życie:)
OdpowiedzUsuńDokładnie, popieram w 100% :)
UsuńSuper wpis, dzięki wielkie :)
OdpowiedzUsuńSuper to mało powiedziane :)
UsuńMi też się genialnie czytało :)
OdpowiedzUsuńMam analogiczne odczucia :)
UsuńWarto mieć świadomość takich rzeczy. Dzięki.
OdpowiedzUsuńJa też się z tym zgadzam...
UsuńDokładnie, popieram poprzednika :D
OdpowiedzUsuńTak właśnie też myślałem...
OdpowiedzUsuńWażne, żeby pracodawca też był człowiekiem...
OdpowiedzUsuńDokładnie... Dla mnie to jest najwazniejsze.
UsuńDla mnie uczciwość to absolutna podstawa...
OdpowiedzUsuńBardzo fajnie opisany problem. Super się czytało. Będę polecać tego bloga swoim znajomym.
OdpowiedzUsuńDokładnie :) Zgadzam się z tym :)
UsuńBardzo podoba mi się tematyka tego bloga. Naprawdę jestem pod dużym wrażeniem. Będę polecać go swoim znajomym.
OdpowiedzUsuńŚwietny blog. Lubię w wolnych chwilach przeglądać blogi o podobnej tematyce. Jestem pod ogromnym wrażeniem. I polecę tą stronkę swoim znajomym.
OdpowiedzUsuńŚwietny blog. Uwielbiam w wolnej chwili przeglądać takie blogi. Podoba mi się taka tematyka.
OdpowiedzUsuńDokładnie! Zgadzam się z tym w 100% :)
UsuńUczciwość to podstawa. Chciałbym, aby więcej takich wpisów pokazywało się w sieci.
OdpowiedzUsuńWażne, aby pracodawca wywiązywał się ze swoich obietnic. Trzeba mieć dobre relacje ze swoim szefem. Uczciwość to podstawa dobrej relacji. Jest to potrzebne.
OdpowiedzUsuńŚwietny temat na wpis. Dobrze, że o tym piszecie.
OdpowiedzUsuńDzisiejszy świat jest nastawiony przede wszystkim na zysk materialny, dlatego uczciwość to niezwykle ważna cecha. Wymagamy jej od pracodawców, pracowników, pożyczkodawców, czy nawet ekspedientki w sklepie.
OdpowiedzUsuńDobrze funkcjonujący dział HR jest bardzo ważny w każdej firmie. Istnieje fajny program od https://www.unit4.com/pl do organizacji i usprawnienia pracy działu HR
OdpowiedzUsuńBycie szefem to niezwykle trudne zadanie. Z jednej strony trzeba przestrzegać przepisów, a z drugiej trzeba być w porządku w stosunku do pracowników, którzy często są bardzo różni. W tym wszystkim należy znaleźć zdrowy balans.
OdpowiedzUsuńSzef powinien być uczciwy i słowny, chociaż nie zawsze będzie w stanie spełnić obietnicę. Jeśli pracodawca ewidentnie nie przestrzega przepisów, etyki i kodeksu pracy to może warto zasięgnąć opinii prawnika co można w takiej sytuacji zrobić. Konflikt na linii szef-pracownik nie jest łatwy, jednak nie można bagatelizować niektórych spraw.
OdpowiedzUsuńDzięki za te liczne porady i wskazówki
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawy temat został tu poruszony. Liczę na dyskusję z Wasze strony.
OdpowiedzUsuńDobrze, że jest taki blog. Można się sporo dowiedzieć.
OdpowiedzUsuńNie znam się na tym. Niemniej jednak ciekawy wpis.
OdpowiedzUsuńCiekawy wpis! Wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy.
OdpowiedzUsuńWarto znać takie informacje
OdpowiedzUsuńI dlatego dobrze, że są w sieci oceny i opinie o firmach . Można napisać jak dany pracodawca względem pracowników się zachowuje, czy dotrzymuje obietnic, wywiązuje się z zobowiązań. Jeśli nie - ku przestrodze potencjalnych pracowników warto napisać sumienną opinię. A tego uczciwego też warto pochwalić i polecić pracę u niego.
OdpowiedzUsuńWedług mnie warto aplikować na STRABAG! Firma oferuje bardzo atrakcyjne warunki pracy.
OdpowiedzUsuńW dobrych firmach odpowiednio zarządzanych takie sytuacje nie mają miejsca. A jeśli coś się dzieje nie tak, to warto zgłosić się o pomoc? zobaczcie jak działa https://www.impactinternational.com/polska i jak mogą pomóc w zarządzaniu firmą, wzmocnić zespół, zmotywować go do pracy.
OdpowiedzUsuńCiekawe spostrzeżenia
OdpowiedzUsuńTakie tematy należy poruszać. Należy nauczyć się przyznawać do błędów, czy nawet porażki, tak samo jak trzeba dbać o asertywność, jednak to oddzielna kwestia. Super wpis i piękna architektura bloga, z pewnością zajrzę ponownie, po więcej trafnych przemyśleń. :)
OdpowiedzUsuńZ przyjemnością się czytało, jak dobrym jest dla odmiany trafić na blog, z którego można wyciągnąć wartościowe porady, albo błyskotliwe rozwiązania. Serdecznie pozdrawiam!
OdpowiedzUsuńPisane przez osobę, która doskonale zna się na temacie. Proszę o więcej wpisów podobnych powyższemu, bo to naprawdę wartościowe treści!
OdpowiedzUsuńBez uczciwości nie ma sprawnej współpracy. To podstawa, aby stosunek między pracodawcą a pracownikiem był jak najlepszy.
OdpowiedzUsuńWłaśnie szukam pracy. Ten blog jest dla mnie bardzo pomocny. Można tu znaleźć mnóstwo pomocnych informacji.
OdpowiedzUsuńCiekawy temat i trafne spostrzeżenia.
OdpowiedzUsuńŚwietne ujęcie psychologiczne relacji pracodawca - pracownik.
OdpowiedzUsuńWartościowy artykuł. Umiejętność komunikacji i szczerość to niezwykle ważne cechy.
OdpowiedzUsuńProjektowanie stron Bydgoszcz
WITAJ, Czy wiesz, że istnieje sposób, dzięki któremu możesz dziś zarobić pieniądze bez stresu kontaktu (THOMAS FREDDIE) za pustą [KARTĘ ATM] i znaleźć się wśród szczęśliwców, którzy korzystają z tych kart. Ta ZAPROGRAMOWANA pusta karta bankomatowa umożliwia włamanie się do dowolnego bankomatu w dowolnym miejscu na świecie. Dostałem swoją kartę główną od dobrego hakera w Internecie, dzięki tej karcie bankomatowej mogę codziennie zbierać 50 000,00 dolarów za pośrednictwem kontaktów: thomasunlimitedhackers@gmail.com
OdpowiedzUsuńByłem bardzo biedny, ale ta karta uczyniła mnie bogatym i szczęśliwym. Jeśli chcesz skorzystać z okazji, aby stać się bogatym i założyć swój biznes, złóż wniosek o tę kartę Master. Bardzo się z tego cieszę, ponieważ dostałem swoją w zeszłym tygodniu i mam wykorzystał ją, aby zdobyć 277 000,00 dolarów od THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers rozdaje tę kartę, aby pomóc biednym i potrzebującym, a także OFERUJE RÓWNIEŻ POMOC FINANSOWĄ. zdobądź swój od THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS już dziś. Prosimy o kontakt poprzez e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com