środa, 15 czerwca 2016

Pracodawca nie może spełnić obietnicy? Kilka słów o uczciwości

Przeglądając internetowe artykuły coraz częściej natykam się na słowo „uczciwość” – uczciwość w biznesie, uczciwość czy też szczerość w relacjach z dzieckiem. W biznesie – wiadomo - chodzi o nawiązywanie długotrwałych relacji biznesowych. Jeśli dziś nie domkniemy współpracy, to może za kilka miesięcy. Jeżeli dzisiaj kończy się nasza umowa, to za jakiś czas możemy ją odnowić. Z dzieckiem wiąże nas „umowa” bezterminowa - relacje, które wypracujemy we wczesnych latach życia naszego dziecka, będą obowiązywać i procentować w przyszłości. A co z dotrzymywaniem zobowiązań na linii przełożony – pracownik?


Uczciwość w relacji z pracownikiem


Słuchając relacji kandydatów, z którymi się stykam czy też śledząc historie i opinie na temat różnych firm w Internecie, coraz bardziej przekonuję się, że wspomnianej uczciwości brakuje w relacjach przełożony – podwładny. Często słyszę i czytam o niespełnionych obietnicach: „miałem dostać awans/podwyżkę”, „okazało się, że mam zupełnie inne obowiązki”, „miałem się tym już nie zajmować, a wyszło inaczej”, które potem wpływają na dalsze losy zawodowe danej osoby.

Nie zawsze to zła wola pracodawcy


Nie zawsze niedotrzymywanie obietnic nie zawsze wynika ze złej woli pracodawcy – to trzeba podkreślić z całą mocą. Czasem po złożeniu oferty pracy kandydatowi lub też w trakcie trwania stosunku pracy zachodzi istotna zmiana, która wymaga zmiany podejścia do zakresu obowiązków na danym stanowisku. Może to być konieczność przeorganizowania struktury działu lub całej organizacji. Innym powodem może być zwolnienie się jednego z pracowników, którego obowiązku muszą być natychmiast przejęte przez inną osobę. Powodów, jak widać, może być wiele. Oczywiście, pracodawca powinien dochować wszelkich starań, aby przewidywać konieczność zmian zawczasu, natomiast nie zawsze jest taka możliwość. Co w takim razie zrobić, gdy mleko już się rozlało i trzeba odejść od dotychczasowych ustaleń odnośnie stanowiska, zakresu obowiązków, wynagrodzenia itp.?

Szczerość i uczciwość przede wszystkim


Nie można bać się uderzenia w pierś i przyznania, że nie wszystko nam, pracodawcom, wyszło tak, jak sobie zaplanowaliśmy.

Nie każdy pracownik jest świadomy realiów biznesowych, mechanizmów rządzących funkcjonowaniem organizacji. Jeśli ma świadomość szerszego kontekstu swojego stanowiska, to nie zawsze ma wiedzę o wszystkich problemach, z jakimi obecnie boryka się jego pracodawca. Dlatego też, gdy z jakiegoś powodu nie możemy się (jako pracodawca) wywiązać ze wcześniejszych zobowiązań (np. zmiany stanowiska lub awansu), należy szczerze i zgodnie z prawdą umotywować daną decyzję. Pracownicy chcą wiedzieć co jest przyczyną zmiany ustaleń. Czasem ta prawda może być trudna (np. problemy finansowe przedsiębiorstwa, zwolnienie się kluczowego pracownika), natomiast szczerość i transparentność decyzji może wyjść z korzyścią dla pracodawcy. Uczciwość wzmacnia zaufanie i zaangażowanie pracowników – czego nie można powiedzieć o mijaniu się z prawdą, czy – wręcz – o kłamstwie.

Oprócz kontekstu decyzji, warto poinformować pracownika co musi się wydarzyć, aby można było wrócić do poprzednich ustaleń (o ile w ogóle można). Idealną sytuacją jest, gdy możemy wskazać konkretną datę kiedy obietnica zostanie spełniona. Jeśli problemem są niechciane obowiązki, które pracownik otrzymał w schedzie po zwolnionym koledze, warto podkreślić, że zadania zostaną mu odebrane z chwilą zatrudnienia nowej osoby. Jeśli pracownik nie otrzymał awansu lub podwyżki wynagrodzenia, również powinno się wskazać kiedy i w jakich okolicznościach można się spodziewać zmiany. Oczywiście, każda z wyżej wymienionych (i niewymienionych) sytuacji jest trudna, należy dokładnie przemyśleć w jaki sposób chcemy komunikować się w tym zakresie z pracownikiem.
Ponadto należy pamiętać o sferze emocjonalnej, zarówno pracownika jak i przełożonego, który musi poinformować podwładnego o tym, że pracodawca nie jest w stanie zapewnić takich warunków i obowiązków, na jakie początkowo się umawiali. Takie rozmowy nie należą do łatwych, dlatego tym bardziej należy się do nich przygotować – jest to duże wyzwanie dla przełożonych i pracowników HR.

Nie ma jednego złotego środka, który rozwiąże wszystkie problemy wynikające z niemożności dotrzymania zobowiązań przez pracodawców. Z pewnością pomocna jest uczciwość, zrozumienie perspektywy pracownika (empatia) i dobra zdolność komunikacji trudnych informacji. Warto w każdej sytuacji problemowej zastanowić się, co doprowadziło do tego, że jako pracodawca złożyliśmy obietnicę (choćby tymczasowo) bez pokrycia. Czy mogliśmy tego ryzyka uniknąć? Co powinniśmy zrobić, aby nie powtórzyć tych samych błędów? Co zrobiłem, aby załagodzić sytuację i czy te działania okazały się wystarczające dla przedsiębiorstwa i dla pracownika? Jeśli będziemy potrafili odpowiedzieć sobie na te pytania, będzie to oznaczało, ze wyciągnęliśmy z tej sytuacji cenną lekcję.
Wszakże nie popełnia błędów tylko ten, kto w ogóle nie działa.

45 komentarzy:

  1. Całkowicie zgodzę się ze stwierdzeniem, że nie dotrzymanie obietnicy to zła wola pracodawcy. Nie raz znalazłem się w sytuacji, gdy danego słowa nie dało się dotrzymać w wyniku nagłych, nieprzewidzianych i istotnych zmian, które były ode mnie nie zależne. Musiałem wtedy przepraszać swoich współpracowników i starałem jakoś naprawić swój błąd. Nie zawsze się udawało, ale coż. Takie jest życie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Super wpis, dzięki wielkie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mi też się genialnie czytało :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Warto mieć świadomość takich rzeczy. Dzięki.

    OdpowiedzUsuń
  5. Dokładnie, popieram poprzednika :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Tak właśnie też myślałem...

    OdpowiedzUsuń
  7. Ważne, żeby pracodawca też był człowiekiem...

    OdpowiedzUsuń
  8. Dla mnie uczciwość to absolutna podstawa...

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo fajnie opisany problem. Super się czytało. Będę polecać tego bloga swoim znajomym.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo podoba mi się tematyka tego bloga. Naprawdę jestem pod dużym wrażeniem. Będę polecać go swoim znajomym.

    OdpowiedzUsuń
  11. Świetny blog. Lubię w wolnych chwilach przeglądać blogi o podobnej tematyce. Jestem pod ogromnym wrażeniem. I polecę tą stronkę swoim znajomym.

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetny blog. Uwielbiam w wolnej chwili przeglądać takie blogi. Podoba mi się taka tematyka.

    OdpowiedzUsuń
  13. Uczciwość to podstawa. Chciałbym, aby więcej takich wpisów pokazywało się w sieci.

    OdpowiedzUsuń
  14. Ważne, aby pracodawca wywiązywał się ze swoich obietnic. Trzeba mieć dobre relacje ze swoim szefem. Uczciwość to podstawa dobrej relacji. Jest to potrzebne.

    OdpowiedzUsuń
  15. Świetny temat na wpis. Dobrze, że o tym piszecie.

    OdpowiedzUsuń
  16. Dzisiejszy świat jest nastawiony przede wszystkim na zysk materialny, dlatego uczciwość to niezwykle ważna cecha. Wymagamy jej od pracodawców, pracowników, pożyczkodawców, czy nawet ekspedientki w sklepie.

    OdpowiedzUsuń
  17. Dobrze funkcjonujący dział HR jest bardzo ważny w każdej firmie. Istnieje fajny program od https://www.unit4.com/pl do organizacji i usprawnienia pracy działu HR

    OdpowiedzUsuń
  18. Bycie szefem to niezwykle trudne zadanie. Z jednej strony trzeba przestrzegać przepisów, a z drugiej trzeba być w porządku w stosunku do pracowników, którzy często są bardzo różni. W tym wszystkim należy znaleźć zdrowy balans.

    OdpowiedzUsuń
  19. Szef powinien być uczciwy i słowny, chociaż nie zawsze będzie w stanie spełnić obietnicę. Jeśli pracodawca ewidentnie nie przestrzega przepisów, etyki i kodeksu pracy to może warto zasięgnąć opinii prawnika co można w takiej sytuacji zrobić. Konflikt na linii szef-pracownik nie jest łatwy, jednak nie można bagatelizować niektórych spraw.

    OdpowiedzUsuń
  20. Dzięki za te liczne porady i wskazówki

    OdpowiedzUsuń
  21. Bardzo ciekawy temat został tu poruszony. Liczę na dyskusję z Wasze strony.

    OdpowiedzUsuń
  22. Dobrze, że jest taki blog. Można się sporo dowiedzieć.

    OdpowiedzUsuń
  23. Nie znam się na tym. Niemniej jednak ciekawy wpis.

    OdpowiedzUsuń
  24. Ciekawy wpis! Wiele osób nie zdaje sobie z tego sprawy.

    OdpowiedzUsuń
  25. I dlatego dobrze, że są w sieci oceny i opinie o firmach . Można napisać jak dany pracodawca względem pracowników się zachowuje, czy dotrzymuje obietnic, wywiązuje się z zobowiązań. Jeśli nie - ku przestrodze potencjalnych pracowników warto napisać sumienną opinię. A tego uczciwego też warto pochwalić i polecić pracę u niego.

    OdpowiedzUsuń
  26. Według mnie warto aplikować na STRABAG! Firma oferuje bardzo atrakcyjne warunki pracy.

    OdpowiedzUsuń
  27. W dobrych firmach odpowiednio zarządzanych takie sytuacje nie mają miejsca. A jeśli coś się dzieje nie tak, to warto zgłosić się o pomoc? zobaczcie jak działa https://www.impactinternational.com/polska i jak mogą pomóc w zarządzaniu firmą, wzmocnić zespół, zmotywować go do pracy.

    OdpowiedzUsuń
  28. Takie tematy należy poruszać. Należy nauczyć się przyznawać do błędów, czy nawet porażki, tak samo jak trzeba dbać o asertywność, jednak to oddzielna kwestia. Super wpis i piękna architektura bloga, z pewnością zajrzę ponownie, po więcej trafnych przemyśleń. :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Z przyjemnością się czytało, jak dobrym jest dla odmiany trafić na blog, z którego można wyciągnąć wartościowe porady, albo błyskotliwe rozwiązania. Serdecznie pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  30. Pisane przez osobę, która doskonale zna się na temacie. Proszę o więcej wpisów podobnych powyższemu, bo to naprawdę wartościowe treści!

    OdpowiedzUsuń
  31. Bez uczciwości nie ma sprawnej współpracy. To podstawa, aby stosunek między pracodawcą a pracownikiem był jak najlepszy.

    OdpowiedzUsuń
  32. Właśnie szukam pracy. Ten blog jest dla mnie bardzo pomocny. Można tu znaleźć mnóstwo pomocnych informacji.

    OdpowiedzUsuń
  33. Ciekawy temat i trafne spostrzeżenia.

    OdpowiedzUsuń
  34. Świetne ujęcie psychologiczne relacji pracodawca - pracownik.

    OdpowiedzUsuń
  35. Wartościowy artykuł. Umiejętność komunikacji i szczerość to niezwykle ważne cechy.
    Projektowanie stron Bydgoszcz

    OdpowiedzUsuń
  36. WITAJ, Czy wiesz, że istnieje sposób, dzięki któremu możesz dziś zarobić pieniądze bez stresu kontaktu (THOMAS FREDDIE) za pustą [KARTĘ ATM] i znaleźć się wśród szczęśliwców, którzy korzystają z tych kart. Ta ZAPROGRAMOWANA pusta karta bankomatowa umożliwia włamanie się do dowolnego bankomatu w dowolnym miejscu na świecie. Dostałem swoją kartę główną od dobrego hakera w Internecie, dzięki tej karcie bankomatowej mogę codziennie zbierać 50 000,00 dolarów za pośrednictwem kontaktów: thomasunlimitedhackers@gmail.com
    Byłem bardzo biedny, ale ta karta uczyniła mnie bogatym i szczęśliwym. Jeśli chcesz skorzystać z okazji, aby stać się bogatym i założyć swój biznes, złóż wniosek o tę kartę Master. Bardzo się z tego cieszę, ponieważ dostałem swoją w zeszłym tygodniu i mam wykorzystał ją, aby zdobyć 277 000,00 dolarów od THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers rozdaje tę kartę, aby pomóc biednym i potrzebującym, a także OFERUJE RÓWNIEŻ POMOC FINANSOWĄ. zdobądź swój od THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS już dziś. Prosimy o kontakt poprzez e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com

    OdpowiedzUsuń