czwartek, 16 czerwca 2016

Dlaczego HRowiec ma dwoje uszu? O empatii w rozwiązywaniu konfliktów


Rola działów personalnych/HR jest szeroka – od funkcji kadrowo-płacowych, po tak zwany „miękki HR”, czyli rozwój, szkolenia i… rozwiązywanie sytuacji trudnych. Czasem pełnimy funkcję coachów, rozjemców, mediatorów – osób, które muszą pomagać w wyjaśnianiu nieporozumień. Jeśli chcemy wnikliwie przeanalizować dany konflikt, musimy poznać perspektywę każdej ze stron. Tym sposobem docieramy do pięknej sentencji, którą usłyszałam na jednym ze szkoleń „mamy po to dwoje uszu i tylko jedne usta, aby dwa razy więcej słuchać niż mówić.”

Rozpoznanie

W momencie, gdy dowiadujemy się o sytuacji problemowej, warto przeprowadzić wnikliwy wywiad z osobami zainteresowanymi (oczywiście z oboma frakcjami). Warto pytać o kontekst, o to, co doprowadziło do danej sytuacji, kto w niej uczestniczył, co się wydarzyło, co zostało powiedziane, jakie były konsekwencje wydarzeń i zachowań. W rozmowie należy ustalić przede wszystkim fakty, natomiast odczucia, emocje, interpretacja wydarzeń może narzucać nam wizję jednej ze stron (zwłaszcza, gdy nie pracujemy w środowisku multikulturowym i nie grożą nam nieporozumienia na tle wyraźnych różnic kulturowych). To informacji, które wyraźnie pochodzą ze strefy emocji należy podchodzić z dużą ostrożnością. W ten sposób uzyskujemy informacje, które mogą być przydatne w przyszłych mediacjach.

Dociekać źródeł problemu można na wiele sposobów, jednym z nich jest metoda 5 Why (Pięciu „Dlaczego”). Polega ona na dedukcji poprzez zadawanie kolejnych pięciu pytań zaczynających się właśnie od słowa „dlaczego.” Metoda bazuje na logice przyczynowo – skutkowej, tym sposobem można krok po kroku prześledzić genezę problemu. Więcej informacji z przykładem można przeczytać tu.

 

Angażuj w rozwiązanie konfliktu

Najlepszym efektem mediacji będzie skuteczne rozwiązanie konfliktu, by nie tlił się on w utajony sposób i nadal nie angażował negatywnych emocji uczestników. Dlatego pracownicy działu HR nie powinni brać na siebie odpowiedzialności za zażegnanie sytuacji problemowej. Odgórnie narzucone rozwiązania mogą być nieakceptowane przez pracowników i spotkają się z niemym buntem. To uczestnicy konfliktu powinni zostać zaangażowani w rozwiązanie problemu wraz z obmyśleniem działań prewencyjnych, które w przyszłości pozwolą na unikanie takich zdarzeń. Po wspólnym wypracowaniu rozwiązania, pracownicy będą mieli większe opory przed jego negowaniem.

Obie strony konfliktu powinny być zaangażowane w jego zażegnanie – nie chodzi tutaj o polowanie na czarownice, czyli odnajdywanie winnych i ich karanie  (o ile nie są to sytuacje o pewnej doniosłości prawnej). Warto skupić się na konstruktywnym podejściu do tematu, z naciskiem na naprawę relacji między współpracownikami. Pamiętajmy, że te osoby często nadal będą ze sobą pracować i dzisiejszy konflikt nie powinien rzutować na jutrzejszą współpracę. Dlatego rolą HR-owca powinna być mediacja i dbanie, by żadna ze stron nie odniosła emocjonalnego uszczerbku. Na myśl nasuwa się kolejna sentencja: „trzeba podchodzić twardo do sprawy, ale miękko do ludzi.” Warto doceniać każdy krok w stronę osiągnięcia porozumienia i zwracać (na głos) uwagę na każdy znak dobrej woli każdego uczestnika. Czasem sama chęć wspólnego spotkania jest już pierwszym doniosłym sukcesem – pamiętajmy, by to docenić.

Kontroluj sukces

W momencie, gdy dwie zwaśnione strony osiągną porozumienie, mamy… połowę sukcesu. Jego drugą połową będzie utrzymanie tej zgody poza salą, w której wypracowaliśmy konsensus. Jeśli uczestnicy mediacji są szczerze zadowoleni z przebiegu rozmów i wierzą, że udało im się osiągnąć najlepsze możliwe rozwiązanie, oznacza to, że wszyscy osiągnęli sukces. Często jednak nie jesteśmy w stanie spotkać się idealnie po środku – w tym momencie strona, która uczyniła większe ustępstwo lub musiała przyznać się do błędu (czasem tylko dla świętego spokoju) może czuć się pokrzywdzona. Ponownie w tym momencie pojawia się wyzwanie dla HRowca (ah, ile tych wyzwań!) – należy trzymać rękę na pulsie, by z tego niezadowolenia nie powstało kolejne zarzewie konfliktu.

 

39 komentarzy:

  1. Super wpis, genialnie mi się czytało :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo mi się przydały te informacje :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ta metoda 5why jest super i sprawdza się w rozmaitych aspektach. Jeszcze warta uwagi jest metoda 5s, chociaż generalnie kaizen, z którego się chyba wywodzą jest ciekawym zagadnieniem. Nie bez powodu Japończycy odnoszą takie sukcesy, więc może warto ich bardziej naśladować.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo ciekawy wpis :) Dzięki wielkie ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawy blog. Interesujące informacje są tutaj zawarte.

    OdpowiedzUsuń
  6. Empatia jest bardzo ważna. Jestem pod wrażeniem, bardzo ciekawy wpis. Będę tutaj na pewno częściej zaglądać.

    OdpowiedzUsuń
  7. Bycie człowiekiem w HR w moim odczuciu jest czymś trudnym. Prowadzenie szkoleń, dbanie o rozwój personelu czy bycie kilkoma osobami w jednym ciele to ciężki orzech do zgryzienia. Sama wiem to po sobie, bo prowadzę szkolenia dla firm i trzeba przemyśleć wiele rzeczy przy tworzeniu programu, aby uwinąć się z materiałem w kilka dni. Do tego dochodzą wymogi firmy, które oczekują sprawdzania wiedzy z dnia na dzień po każdym szkoleniu, osiąganie z nich odpowiednich wyników itp. To może być naprawdę stresujące, ale czego się nie robi dla tych ludzi? Taka w końcu nasza praca...

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo fajnie mi się to czytało :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Lubię blogi o takiej tematyce. Bardzo podobają mi się tematy które są tutaj poruszane. Jestem pod wrażeniem. Super.

    OdpowiedzUsuń
  10. Świetny blog. Bardzo ciekawa tematyka się tutaj znajduje. Pozdrowienia

    OdpowiedzUsuń
  11. Dokładnie, bardzo interesujące wpisy :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ciekawie się czytało, masz talent do pisania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak samo na to patrzę. Jestem tego samego zdania.

      Usuń
  13. Ciekawe spostrzeżenia z Twojej strony.

    OdpowiedzUsuń
  14. Empatia jest niezbędna. Często nie zdajemy sobie z tego sprawy.

    OdpowiedzUsuń
  15. Fajnie poczytać o podejściu do tematu od innej strony :)

    OdpowiedzUsuń
  16. supper poczytac o takim podejsciu do temamtu

    OdpowiedzUsuń
  17. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  18. Dlatego właśnie uważam, że w firmie powinna być odpowiednia osoba, która się tym zajmuje. Zarządzanie kadrami wcale nie jest takie łatwe, więc powinno się podjeść do tego profesjonalnie. Wsparcia możecie szukać na https://sidgroup.pl/oferta/zarzadzanie-kadrami Kiedy miałabym swoją firmę, to chciałabym, żeby moim pracownikom było jak najlepiej. Pomyślcie o tym w ten sposób.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aby usprawnić wydajność pracy poszczególnych działów w firmie, zdecydowaliśmy się na wdrożenie specjalnego systemu ERP https://www.connecto.pl/cdn-xl/. Narzędzie to wykorzystywane jest głównie do wspomagania zarządzania przedsiębiorstwem. Obecnie ERP stają się co raz bardziej popularne i znajdują zastosowanie niemal w każdej branży, gdzie mogą pełnić różnorakie funkcje.

      Usuń
  19. Jak najbardziej trafny wpis. Liczę na więcej!

    OdpowiedzUsuń
  20. Zdecydowanie zgadzam się z tym wpisem.

    OdpowiedzUsuń
  21. Ciężko jest znaleźć dobrego rekrutera, bo dział HR ma bardzo dużo obowiązków przez co często przywiązuję mniejszą uwagę do właściwej rekrutacji. Fajnym rozwiązaniem ułatwiającym pracę HR są systemy TETA od https://www.unit4.com/pl. Pozwalają oszczędzić więcej czasu przez co można lepiej się przygotować do rekrutacji

    OdpowiedzUsuń
  22. Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  23. Zgadzam się z większością tego wpisu. Bardzo merytoryczne treści!

    OdpowiedzUsuń
  24. Ciekawe podejście do tematu HR i rozwiązywania konfliktów.

    OdpowiedzUsuń
  25. Empatia to ważna cecha w relacjach międzyludzkich.

    OdpowiedzUsuń
  26. Zmieniające się przepisy podatkowe i obowiązki rachunkowe potrafią być nie lada wyzwaniem dla wielu przedsiębiorców. Osobiście szukałem biura, które nie tylko zadba o moje finanse, ale również doradzi i wskaże odpowiednie rozwiązania. Na stronie https://duet-sc.pl/ znalazłem wszystko, czego potrzebowałem. Dzięki ich wsparciu, zarówno ja, jak i moja firma czujemy się pewniej w świecie finansów.

    OdpowiedzUsuń
  27. WITAJ, Czy wiesz, że istnieje sposób, dzięki któremu możesz dziś zarobić pieniądze bez stresu kontaktu (THOMAS FREDDIE) za pustą [KARTĘ ATM] i znaleźć się wśród szczęśliwców, którzy korzystają z tych kart. Ta ZAPROGRAMOWANA pusta karta bankomatowa umożliwia włamanie się do dowolnego bankomatu w dowolnym miejscu na świecie. Dostałem swoją kartę główną od dobrego hakera w Internecie, dzięki tej karcie bankomatowej mogę codziennie zbierać 50 000,00 dolarów za pośrednictwem kontaktów: thomasunlimitedhackers@gmail.com
    Byłem bardzo biedny, ale ta karta uczyniła mnie bogatym i szczęśliwym. Jeśli chcesz skorzystać z okazji, aby stać się bogatym i założyć swój biznes, złóż wniosek o tę kartę Master. Bardzo się z tego cieszę, ponieważ dostałem swoją w zeszłym tygodniu i mam wykorzystał ją, aby zdobyć 277 000,00 dolarów od THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers rozdaje tę kartę, aby pomóc biednym i potrzebującym, a także OFERUJE RÓWNIEŻ POMOC FINANSOWĄ. zdobądź swój od THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS już dziś. Prosimy o kontakt poprzez e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com

    OdpowiedzUsuń
  28. To bardzo pomocny wpis dla wielu osób

    OdpowiedzUsuń